Asszertív Kommunikáció

Win-win kapcsolatok

Konfliktuskezelés

2017. június 19. 09:03 - Asszertív Kommunikáció

konfliktuskezeles-cim.jpg

Van egy hihetetlen jó mondás egy amerikai üzletembertől, William Wrigley-től: "Ha két ember mindig egyetért, egyikük felesleges."

És ez tényleg így van. Egyediek vagyunk, különbözőek - ahogy az amerikai egyetemem ebédlőjének falán volt kiírva: "You are an individual!". Ezt a különbözőséget pedig nézeteltéréseink, véleménykülönbségeink, eltérő ízlésünk, preferenciáink adják.

Az, hogy nem vagyok olyan, mint Te, az a legnagyobb ajándék a Földön.

A kérdés csak az, hogy mit kezdünk ezzel a különbözőséggel. Tudjuk-e respektálni a másságunkat, a véleménykülönbségünket, a konfliktusainkat.

A konfliktusok elkerülhetetlenek

Konfliktusok nélkül tehát nem lehetnénk azok, akik vagyunk ma. Becsüljük meg hát másságunkat és tanuljunk belőle.

De hogyan? Érzelmeink elragadnak, dühünk tetőfokára hág, és már ott is vagyunk, hogy nem tudjuk meghallgatni a másikat. Csak szajkózzuk a saját álláspontunkat, amiről megpróbáljuk bebizonyítani, hogy igaz. Miközben agyunkkal talán tisztában is vagyunk azzal, hogy a Földön nincs olyan hogy igazság. Ha 10-en nézünk rá egy dologra, akkor ott tízféle igazság létezik.

Egy konfliktusban sincs olyan, hogy nekem van igazam. Az esetek túlnyomó többségében mindketten hozzátettünk valamit a konfliktus kirobbanásához és mindkettőnk látásmódjában van megszívlelendő dolog. Jó lenne, ha nyitottan hozzá tudnánk állni a helyzethez és felfedezni, ki mivel járult hozzá a problémához. 

A konfliktuskezelés alapjairól, elméleteiről sokan sokféle dolgot írtak már. Ami nekem a leghasznosabb felismerés volt a konfliktuskezeléssel kapcsolatban, hogy azt csak és kizárólag gyakorlatban lehet megtanulni. Az elméleti tudás segíthet valamit a fejlődésben, de a valódi változás csak akkor érkezik el, ha mi magunk éles helyzetben ki tudjuk próbálni. 

Remek, hogy van egy ilyen felsorolásunk, és szuper hogy kognitíven, értelmünk szintjén hozzáférünk ehhez a tudáshoz.

  1. A probléma (konfliktus) meghatározása.
  2. Érzéseink és szükségleteink feltárása.
  3. A lehetséges megoldás keresése.
  4. A megoldások értékelése.
  5. A megfelelő megoldás kiválasztása (döntés).
  6. A megoldás megvalósítása.
  7. A megoldás eredményességének utólagos értékelése.

A valódi nehézségek és tanulás viszont csak akkor érkezik el, ha érzelmileg is átéljük és kipróbáljuk mindezt. Először lehetőleg egy védett közegben, majd egyre komolyabb és komolyabb helyzetekben saját életünkben.

Konfliktuskezelési tréning

Ehhez az együttes érzelmi és értelmi tudáshoz segíthet hozzá egy konfliktuskezelési tréning, amelyet hozzáértők vezetnek. Olyanok, akik tudják, hogy mit lehet kezdeni egy a helyszínen kirobbant vitával. Olyanok, akik tisztában vannak a kreatív erők jelenlétével, amik a konfliktusokat képesek együttműködéssé változtatni. 

Ezért ajánlom szeretettel Szántó Eszter klinikai szakpszichológus, pszichodráma vezető és Tamás Katalin kommunikációs tréner közös tréningjét, ahol védett körülmények között lehet tanulni saját magunkról és konfliktusainkról. Egy inspiráló és biztonságos közeg, ahonnan nagyobb ismerettel és önbizalommal, jobb vitakultúrával, kreatívabb konfliktuskezeléssel, konstruktívabb döntéshozatallal, hitelesebb kommunikációval térhetnek haza a résztvevők.

 

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://asszertivkommunikacio.blog.hu/api/trackback/id/tr2712605087

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása